fredag 19 januari 2018

Matka:lla - På resemässän 2018


Skärgårdens lyckade avdelning på resemässan bjöd på olika saker, men utnyttjade inte särskilt mycket sin historia. Nådendals avdelning hade naturligtvis slagit upp sitt muminhus (till vänster). / Saariston onnistunut osasto matkamessuilla tarjosi erilaisia asioita, mutta historiaa ei käytetty kovinkaan paljoa. Naantalin osastolla oli tietenkin mukanaan muumitalo (vas.). Foto / kuva: EAW 2018.

Årets resemässa i Mässcentrum i Helsingfors bjöd på "less is more". Det sägs att recessionen är över, men de utländska resemålens avdelningar verkade vara färre till antalet än ifjol och likaså tämligen avskalade, bleka och enkla. Mest presenterades färger och ljus och ljud per digitala screener. Ingenstans såg jag växter och interiörer som förr, förutom en liten fontän i Spaniens avdelning. Ok: vi lockar kunder och samarbetspartners på annat vis numera?


Eurajoki marknadsförde hembygden med historiska dräkter. / Eurajoki markkinoi kotiseutuaan historiallisin asuin.

Finlands avdelningar var jämförelsevis livfulla. Men här saknades långt en historisk dimension - främst brukades historia på några avdelningar, där personalen var klädda i historiska dräkter. I Tavastlands avdelning marknadsförde man dock en del historiska turer och historia, t. ex. medeltidsdagarna. I Nådendals och Tammerfors avdelningar skymtade mumin: som husmodell och som dekorationer. Summa summarum: avskalat på resemässan 2018.


Hämeen osasto markkinoi historiaansa. Timo Lampinen kertoi mm. retkistä ja keskiaikapäivistä. / Tavastlands avdelning marknadsförde sin historia. Timo Lampinen berättade om bland annat resor och medeltidsdagarna.

Vuoden matkamessut Helsingin messukeskuksessa tarjosivat tänä vuonna "less is more" -näkökulman. Sanotaan, että lama on ohi, mutta ulkomaalaisten kohteiden osastoja vaikutti olevan entistä vähemmän verrattuna viime vuoteen ja osastot olivat melko pelkistettyjä. Värejä, valoa ja ääniä tarjottiin lähinnä digitaalisten näyttöjen välityksellä. En nähnyt interiöörejä kukka-asetelmineen kuten ennen, Espanjan osaston pientä suihkulähdettä lukuunottamatta. Ok: asiakkaita ja yhteistyökumppaneita haalitaan nykyään eri tavoin?

Suomen osastot olivat suhteessa melko elävät. Mutta jäin kaipaamaan historiallista dimensiota - historiaa hyödynnettiin vain muutamissa osastoissa, joissa henkilökunta oli puettu historiallisiin asuihin. Hämeen osastossa markkinoitiin kuitenkin historiallisia retkiä ja historiaa, esim. Keskiaikapäiviä. Naantalin ja Tampereen osastoissa muumit olivat läsnä: talomallina sekä koristeina. Loppujen lopuksi voin todeta matkamessujen 2018 tunnelman olleen kovin pelkistetty vuonna 2018.


Kajaanikin toi historiaansa esille värikkäin asuin. / Kajanaland framhävde också sin historia med kulörta dräkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar